Webbtjänsten för arbetsgivare
I Kevas webbtjänst för arbetsgivare kan du bland annat följa frågor kring pensionsavgifter och använda tjänsten Nyckeluppgifter i vilken du också kan göra enkäter och granska arbetsgivarspecifika statistiker.
Tjänsten är tillgänglig dygnet runt. Den fungerar med den nyaste versionen av webbläsaren Chrome, Firefox eller Edge. Du har tillgång till anställningsregistret vardagar kl. 8.00–19.45.
Logga in i tjänsten via länken Logga in högst upp på sidan. Vi informerar där också om eventuella serviceavbrott och störningar.
Innehåll i webbtjänsten för arbetsgivare
- Tjänsten nyckeluppgifter, enkäter och statisti
I tjänsten får du information om hurdana kostnader arbetsoförmåga förorsakar din organisation och vad kostnaderna beror på. Du kan utnyttja enkäterna vid utvärdering och utveckling av verksamhetsmodeller för stödet för arbetshälsan och arbetsförmågan. I tjänsten Nyckeluppgifter finns också arbetsgivarspecifika statistiker om pensioner, beslut och rehabilitering samt pensioneringsprognoser. Läs mer om tjänsten Nyckeluppgifter och enkäterna. - Pensionsavgifter med information om pensionsförsäkringsavgifterna i enlighet med betalningsstrukturen som följer de olika pensionslagarna. Ladda ned ett intyg om betalda pensionsavgifter på svenska eller finska.
- Lägesrapport - en sammanfattning av uppgifter i anslutning till arbetsmiljöledning.
- Anställningsregistret, där du kan kolla eller lägga till, redigera och korrigera uppgifter om personalens anställningar och inkomster 1.1.2005 – 31.12.2018.
- Meddelanden - du kan skicka och ta emot meddelanden inklusive bilagor via en skyddad förbindelse.
- Kalender där du ser du de åtgärder och möten som vi planerat och de aktuella evenemang och webbinarier som vi ordnar på ditt område.
- Aktuellt med meddelanden och nyheter.
- Kontaktuppgifterna till din kundchef och din rehabiliterings- och invalidpensionsspecialist.
- Dina kontaktuppgifter i Kevas kundregister, som du kan uppdatera.
- Uppgifter av arbetsgivaren i Kevas kundregister, som du kan kolla eller uppdatera.
- Ansökan om arbetslivsutvecklingspengar (för kommunala, kyrkans arbetsgivare och välfärdsområden).
Så här tar du i bruk webbtjänsten för arbetsgivare
- Du behöver ett identifieringsverktyg: personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
- Du behöver också en eller flera av Kevas Suomi.fi-fullmakter beroende på din arbetsuppgift.
- I din organisation ska finnas en person som upprätthåller Suomi.fi-fullmakter. - Första gången du loggar in ska du registrera dig som användare av Kevas webbtjänst för arbetsgivare och godkänna användningsvillkoren.
Logga in
Logga in i tjänsten via länken Logga in högst upp på sidan. Vi informerar där också om eventuella serviceavbrott och störningar.
För inloggningen krävs både Suomi.fi-fullmakter och något av följande identifieringsverktyg:
- Bankkoder (måste vara personliga)
- Mobilcertifikat/Mobil ID.
- Certifikatkort Läs mer om certifikatkort på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: Certifikat och kort för organisationer (dvv.fi).
Webbtjänsten för arbetsgivare fungerar bäst med den senaste versionen av webbläsaren Chrome, Firefox eller Edge.
OBS. När du för första gången loggar in ska du registrera dig. Läs anvisningen (pdf)
En organisation som för första gången tar i bruk webbtjänsten för arbetsgivare ska också fylla i den organisationsspecifika sekretessförbindelsen för nättjänster: Sekretessförbindelse för nättjänster (pdf)
Information om Suomi.fi-fullmakter
Suomi.fi-fullmakter
Nyckeluppgifter, enkäter, statistk och verktyg för uppskattning av kostnaderna för invalidpensioner
Suomi.fi-fullmakten |
Med den här fullmakten kan man |
Arbetsuppgift |
Registrering med pensionsförsäkrares tjänster |
|
För personer som får godkänna användarvillkoren för tjänsten Nyckeluppgifter samt lägga till den egna organisationen i kontrollorganisationerna. |
Användning av statistik om arbetsoförmåga |
|
För personer som använder eller uppdaterar arbetsgivarens uppgifter i tjänsten |
Pensionsavgifter – fyra olika nivå
Suomi.fi-fullmakten |
Med den här fullmakten kan man |
Arbetsuppgift |
Granskning av uppgifter om pensionsavgifter |
|
För bokförare och den ekonomiska ledningen. Den här fullmakten ger bredast tillgång till alla uppgifter som är känsligast med tanke på dataskyddet. |
Granskning av uppgifter om pensionsavgifter som grundar sig på arbetsoförmåga |
|
Personalledningen, samordnare för arbetsförmågan |
Granskning av uppgifter om inkomstbaserade pensionsavgifter |
|
Löneräknare |
Granskning av fakturamottagarens uppgifter om pensionsavgifter |
|
Bl.a. familjevårdarnas serviceproducenter Den här fullmakten avgränsas enligt betalningsställe. |
Lägesrapport - arbetsmiljöledning och samarbete
Suomi.fi-fullmakten |
Med den här fullmakten kan man |
Arbetsuppgift |
Granskning av uppgifter angående arbetsmiljöledning |
Läsa uppgifter om risken för arbetsoförmåga och samarbetet, såsom
|
Personalledningen, samordnare för arbetsförmågan i den egna organisationen. |
Anställningsregistret åren 2005 – 2018
Suomi.fi-fullmakten |
Med den här fullmakten kan man |
Arbetsuppgift |
Upprätthållande av uppgifter om anställningsförhållanden och inkomster |
|
Löneräknare Ärendefullmakten kan avgränsas enligt underorganisation eller enligt arbetsgivare när det är fråga om flera arbetsgivare som har samma FO-nummer. |
Arbetsgivarens uppgifter
Suomi.fi-fullmakten |
Med den här fullmakten kan man |
Arbetsuppgift |
Upprätthållande av uppgifter om arbetsgivare |
|
För personer som uppdaterar kontaktinformation till kontaktpersonerna i den egna organisationen. |
Meddelande
Suomi.fi-fullmakten | Med den här fullmakten kan man | Arbetsuppgift |
Skötsel av militärpensioner |
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade på fullmaktsgivarens vägnar sköta ärenden som gäller militärpensioner, såsom beställa pensionsålderslistor och göra förfrågningar om en enskild persons pensionsrätt. |
Försvarsmakten och Försvarsmakten |
Meddelande
- när meddelandetjänsten har valts som leveranssätt för meddelanden som gäller handläggning av pensionsansökningar
Suomi.fi-fullmakten |
Med den här fullmakten kan man |
Arbetsuppgift |
Upprätthållande av uppgifter om anställningsförhållanden och inkomster |
|
Den som sköter anmälningstrafiken Ärendefullmakten kan avgränsas enligt underorganisation eller enligt arbetsgivare när det är fråga om flera arbetsgivare som har samma FO-nummer. |
Mottagning av uppgift om beslut om invalidpension |
|
Mottagare av arbetsgivarens brev Ärendefullmakten kan avgränsas enligt underorganisation eller enligt arbetsgivare när det är fråga om flera arbetsgivare som har samma FO-nummer. |
Behandling av rehabilitetsärenden och Behandling av begäranden om information om rehabilitering och invalidpension |
|
Kontaktperson i rehabiliteringsärenden |
Behandling av begäranden om information om rehabilitering och invalidpension |
|
Kontaktperson i invalidpensionsärenden |
Vilka Suomi.fi-fullmakter behöver du för att använda webbtjänsten för arbetsgivare?
Frågor och svar om användningen av Suomi.fi-fullmakter i webbtjänsten för arbetsgivare
De organisationer vars person med underteckningsrätt inte är införd i handelsregistret gör en ansökan om fullmaktsrätt i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande i Suomi.fi.
Om den person i organisationen som har underteckningsrätt är införd i handelsregistret kan hen hantera fullmakter i Suomi.fi utan separat ansökan om fullmaktsrätt.
Anvisningar för givande och upprätthållande av Suomi.fi-fullmakter
Se nedan närmare situationsspecifika anvisningar för givande av Suomi.fi-fullmakter.
Typ av fullmakt
Det finns fyra typer av fullmakter som ges av företag. Fullmakter som hänför sig till din organisations ärendehantering:
- Ärendefullmakt: En person eller ett företag har rätt att uträtta ärenden för ett företags räkning. Till exempel en arbetstagare i det egna företaget.
- Fullmaktsrätt: En person har rätt att ge ärendefullmakter för ett företags räkning.
Följande fullmakter hänför sig till ärendehantering utifrån de fullmakter som ditt företag har fått:
- Representationsfullmakt: En person har rätt att uträtta ärenden enligt de fullmakter som företaget fått, t.ex. arbetstagare på revisionsbyrån.
- Representantens fullmaktsrätt: En person har rätt att för ett företags räkning ge andra personer fullmakt att uträtta företagets ärenden enligt de fullmakter som företaget fått samt att begära fullmakter av andra personer eller företag.
Välj alltid först Företagets fullmakter.
Att ge en fullmakt: steg för steg
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg.
2. Välj Företagets fullmakter
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj typ av fullmakt.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till person då du ger fullmakt till en arbetstagare i den egna organisationen.
- Du behöver namn och personbeteckning.
- Om du ger samma fullmakt till flera personer kan du lägga till alla personer på en gång.
- Klicka Lägg till företag då du ger fullmakt till en part utanför den egna organisationen, till exempel en revisionsbyrå.
- Du behöver företagets namn och FO-nummer.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med ordet "Keva.fi" eller "Arbetsgivarens tjänster" eller med namnet på en enskild fullmakt.
- Välj fullmakt och ta vid behov fullmaktens specifikation i bruk.
- Öppna fullmakten och lägg till specifikation på nästa sida.
6. Bestäm giltighetstiden
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten
- Givna fullmakter.
Be den befullmäktigade logga in i Kevas webbtjänst för arbetsgivare.
Pensionsavgifter till en arbetstagare i den egna organisationen: Ärendefullmakten har avgränsats enligt betalningsställe
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg.
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Ärendefullmakt.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till person – du behöver namn och personbeteckning.
- Om du ger samma fullmakt till flera personer kan du lägga till alla personer på en gång.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med ordet "Keva.fi" eller "Arbetsgivarens tjänster" eller med namnet på en enskild fullmakt.
- Välj fullmakt – Granskning av uppgifter om inkomstbaserade pensionsavgifter
- Ta i bruk fullmaktens specifikation på nästa sida.
- Öppna fullmakten och lägg till specifikation på nästa sida.
- Bilda Underorganisationsnummer på nästa sida
förleden 20 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M (kommun) t.ex. 2000105002M
förleden 25 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M (kyrkan) t.ex. 250844001M
förleden 30 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M (staten) t.ex. 30201001003M
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Pensionsavgifter till en arbetstagare i den egna organisationen (pdf)
Fullmakt till en arbetstagare i organisationen utifrån en fullmakt som organisationen har fått
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg.
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Representationsfullmakt som typ.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till person – du behöver namn och personbeteckning.
- Om du ger fullmakt till flera personer kan du lägga till alla personer på en gång.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med namnet på den enskilda fullmakten alltså Granskning av fakturamottagarens uppgifter om pensionsavgifter.
- Välj den fullmakt som företaget fått och ta vid behov fullmaktens specifikation i bruk.
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Pensionsavgifter till en annan organisation: Ärendefullmakten har avgränsats enligt betalningsställe till exempel till familjevårdarnas serviceproducenter
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg.
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Ärendefullmakt som typ.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till företag – du behöver namn och FO-nummer.
- Om du ger samma fullmakt till flera personer kan du lägga till alla personer på en gång.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med orde"Keva.fi" eller "Arbetsgivarens tjänster" eller med namnet på en enskild fullmakt.
- Välj fullmakt – Granskning av fakturamottagarens uppgifter om pensionsavgifter
- Ta i bruk fullmaktens specifikation.
- Öppna fullmakten och lägg till specifikation på nästa sida.
- Bilda Underorganisationsnummer på nästa sida:
förleden 20 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M (kommun) t.ex. 2000105002M
förleden 25 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M (kyrkan) t.ex. 250844001M
förleden 30 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M (staten) t.ex. 30201001003M
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Pensionsavgifter till en arbetstagare i en annan organisation (pdf)
Anställningsregistret 2005–2018 till en arbetstagare i den egna organisationen: ärendefullmakten har avgränsats enligt underorganisation
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg.
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag.
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Ärendefullmakt som typ.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till person – du behöver namn och personbeteckning.
- Om du ger samma fullmakt till flera personer kan du lägga till alla personer på en gång.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med ordet "Keva.fi" eller "Arbetsgivarens tjänster" eller med namnet på en enskild fullmakt.
- Välj fullmakt – Upprätthållande av uppgifter om anställningsförhållanden och inkomster (endast denna fullmakt kan avgränsas enligt underorganisation).
- Ta i bruk fullmaktens specifikation på nästa sida.
- Öppna fullmakten och lägg till specifikation på nästa sida.
- Bilda Underorganisationsnummer på nästa sida:
förleden 20 + arbetsgivarkod + underorganisationens identifierare (kommun) t.ex. 20001057520
förleden 25 + arbetsgivarkod + underorganisationens identifierare (kyrkan) t.ex. 250844222
förleden 30 + arbetsgivarkod + underorganisationens identifierare (staten) t.ex. 302010013333
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Anställningsregistret 2005–2018 till en arbetstagare i den egna organisationen (pdf)
Begäran av ärendefullmakt
I den egna organisationen
-
- Du kan också begära en fullmakt då en person med firmateckningsrätt i din organisation eller en person som hen befullmäktigat endast bekräftar fullmakterna
- Vad ska jag tänka på?
- För vilket uppdrag behöver du fullmakten?
- Lägg till avgränsningsspecifikation om du begär fullmakter som är specifika för en underorganisation eller arbetsgivare
Av en annan organisation
-
- Vilka fullmakter ska jag begära av en organisation, vars ärenden jag sköter till exempel på en servicecentral eller revisionsbyrå?
- Upprätthållande av uppgifter om anställningsförhållanden och inkomster och Granskning av uppgifter om inkomstbaserade pensionsavgifter
- Vilka fullmakter ska jag begära av en organisation, vars ärenden jag sköter till exempel på en servicecentral eller revisionsbyrå?
-
- Vilka fullmakter ska jag i egenskap av serviceproducent inom familjevård begära till skötare av betalningsställe?
- Kolla arbetsgivarkoden och betalningsställets kod av organisationen i fråga för att kunna bilda avgränsningsspecifikationen för betalningsstället för pensionsavgiften
- Sök med namnet på den enskilda fullmakten alltså Granskning av fakturamottagarens uppgifter om pensionsavgifter
- Välj fullmakt och ta fullmaktens specifikation i bruk.
- Öppna fullmakten och lägg till specifikation på nästa sida.
- Bilda Underorganisationsnummer på nästa sida
förleden 20 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M, (kommun) t.ex. 2000105002M
förleden 25 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M, (kyrkan) t.ex. 250844001M
förleden 30 + arbetsgivarkod + betalningsställets kod + M, (staten) t.ex. 30201001003M
Ärendefullmakt som har avgränsats enligt arbetsgivare – flera organisationer med samma FO-nummer
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Ärendefullmakt som typ.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till person – du behöver namn och personbeteckning.
- Om du ger samma fullmakt till flera personer kan du lägga till alla personer på en gång.
5. Fullmaktsärenden
-
- Välj fullmakt (alla fullmakter kan avgränsas enligt arbetsgivare)
- Ta i bruk fullmaktens specifikation på nästa sida.
- Öppna fullmakten och lägg till specifikation på nästa sida.
- Bilda Underorganisationsnummer på nästa sida 99 + arbetsgivarkod tex. 9912345
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Ärendefullmakt till en annan organisation, t.ex. servicecentral, revisionsbyrå
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Ärendefullmakt som typ.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till företag – du behöver företagets namn och FO-nummer.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med ordet "Keva.fi" eller "Arbetsgivarens tjänster" eller med namnet på en enskild fullmakt.
- Välj fullmakt och ta vid behov fullmaktens specifikation i bruk, t.ex. Upprätthållande av uppgifter om anställningsförhållanden och inkomster (uppgifterna för 2005–2018) och Granskning av uppgifter om inkomstbaserade pensionsavgifter (om parten också sköter bokföringen).
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Ärendefullmakt till en arbetstagare i den egna organisationen
Kevas Suomi.fi-fullmakter - sök rollerna med ärendekategorin ordet "Keva.fi", "Arbetsgivarens tjänster" eller med en enskild fullmaktskod
- Registrering med pensionsförsäkrares tjänster - Nyckeluppgifter, enkäter och statistik
- Användning av statistik om arbetsoförmåga – Nyckeluppgifter, enkäter och statistik
- Upprätthållande av uppgifter om anställningsförhållanden och inkomster – Anställningsregistret
- Granskning av uppgifter om pensionsavgifter – Pensionsavgifter
- Granskning av uppgifter om inkomstbaserade pensionsavgifter – Pensionsavgifter
- Granskning av uppgifter om pensionsavgifter som grundar sig på arbetsoförmåga – Pensionsavgifter
- Granskning av fakturamottagarens uppgifter om pensionsavgifter – Pensionsavgifter
- Granskning av uppgifter angående arbetsmiljöledning - Lägesrapport
- Upprätthållande av uppgifter om arbetsgivare – Administrering av kontaktuppgifter och kontaktpersoner
- Mottagning av uppgift om beslut om invalidpension - Meddelande
- Behandling av rehabiliteringsärenden - Meddelande
- Behandling av begäranden om information om rehabilitering och invalidpension - Meddelande
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
• Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten. - Klicka Ge fullmakter.
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Ärendefullmakt som typ.
- Klicka Nästa.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till person – du behöver namn och personbeteckning.
Om du ger samma fullmakt till flera personer kan du lägga till alla personer på en gång. - Klicka Nästa.
- Klicka Lägg till person – du behöver namn och personbeteckning.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med ordet "Keva.fi" eller "Arbetsgivarens tjänster" eller med namnet på en enskild fullmakt.
- Välj fullmakt.
- Klicka Nästa.
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
- Klicka Nästa.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt.
- Klicka Bekräfta.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Fullmaktsrätt till en annan person i den egna organisationen som upprätthåller fullmakter i stället för en person med firmateckningsrätt
1. Identifiera dig i Suomi.fi med ett personligt identifieringsverktyg
2. Välj Uträtta ärenden för ett företag
-
- Välj det företag för vars räkning du vill sköta ärenden.
- Klicka Bekräfta och fortsätt till tjänsten.
- Klicka Ge fullmakter.
3. Typ av fullmakt
-
- Välj Fullmaktsrätt som typ.
4. Parter
-
- Klicka Lägg till person – du behöver namn och personbeteckning.
5. Fullmaktsärenden
-
- Sök Kevas fullmakter med ordet "Keva.fi" eller "Arbetsgivarens tjänster" eller med namnet på en enskild fullmakt.
- Välj fullmakt.
- Klicka Nästa.
6. Giltighetstid
-
- Bestäm fullmaktens start- och slutdatum antingen genom att välja datum eller 1, 5, 15, 20 eller 25 år.
- Fullmakten kan annulleras när som helst.
7. Sammandrag och bekräftelse
-
- Kolla att uppgifterna om fullmakten är rätt och bekräfta fullmakten.
- Du får ett meddelande om att fullmakten har bekräftats.
- Efter bekräftelsen syns de fullmakter företaget gett i punkten Givna fullmakter.
Om du vill att personen också ska ha ärendefullmakt, ska du ge den separat.